We wczesnym średniowieczu dominuje rzemiosło tzw. małe sztuki, zdobnictwo i iluminacja.
- Antyk - cechy: obrazowanie naturalistyczne, Monumentalizm architektury i rzeźby, głębia, światłocień, iluzja "jak żywe". Dążono do przypadkowości "naturalności" układów. ok IV/V w. nastąpił kryzys naturalistycznego obrazowania.
Vergilius Vaticanus - Vergilius Vaticanus (Biblioteka Watykańska, Cod. Vat. lat. 3225) - jest pochodzącym z około 400 roku rzymskim iluminowanym manuskryptem. Zawiera fragment Eneidy oraz Georgiki. Jest jednym z najstarszych źródeł tekstu Eneidy. Ponadto jest on jednym z 3 starożytnych ilustrowanych manuskryptów zawierających literaturę klasyczną.
Vergilius Romanus – ilustrowany manuskrypt z V wieku zawierający dzieła Wergiliusza - Eneidę, Georgiki i Eclogae (utwory bukoliczne napisane w latach młodzieńczych). Znajduje się w zbiorach Biblioteki Watykańskiej. Jest jednym z najstarszych i najważniejszych rękopisów zawierających dzieła Wergiliusza.
Pasterze zostali przedstawieni bez modelunku, płasko. Perspektywa hierarchiczna (to co ważne jest większe), "od dołu do góry", makatka. Brak głębi, uproszczone spiętrzone formy.
Sztuka Średniowiecza - cechy: ceniono osiowość, symetrię, zmysłowa ornamentyka, bogactwo barw. Niechęć wobec iluzji, uproszczenie modelunku, uogólnienie, stylizacja, syntetyzm, ornament. Myślenie symboliczne, znakowe. Nie obrazowano konkretnego władcy, lecz władcę w ogóle.
Wykorzystuje wielobarwne, geometryczne wzory wykonane rylcem, metodą stemplowania albo technikami malarskimi, wzory złożone z krzywoliniowych kompozycji. Ze sztuki greckiej zapożyczono motyw palmety, w tym samym czasie pojawia się też kwiat lotosu. Dekoracje inspirowane tymi wzorami cechuje większa abstrakcja i fantazyjność motywu.
Stosowano czerwoną emalię i inkrustacje z koralu do uzupełnienia ornamentów złożonych z krzywoliniowych motywów kół, spiral i wolut na wyrobach metalowych. Najczęściej spotykane wyroby to okucia uzbrojenia (owalnych tarcz, mieczy i ich pochew, do rzadszych znalezisk należą hełmy używane raczej podczas parad niż bojów), uprzęży i rydwanów, ozdób w kształcie zapinek (tzw. fibule), łańcuchowych pasów, naszyjników torque. Zazwyczaj wykonywano je z pozłacanego brązu. Spotykane są też wyroby z metali szlachetnych i z żelaza.
Często stosowanym motywem zdobniczym jest tzw. "wieczny węzeł" – ciągła linia, bez początku i końca, splątana w misterny wzór.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz