Katakumby świętego Kaliksta – część starożytnych rzymskich katakumb, miejsca spotkań i pochówków chrześcijan. Z polecenia biskupa Rzymu Zefiryna (198-217) cmentarzem tym miał się opiekować diakon, również przyszły biskup Rzymu Kalikst. Katakumby rozmieszczone są na kilku poziomach na długości 20 kilometrów. Na 35 ha. mieści się ok. pół miliona grobów. Na ścianach podziemnych korytarzy umieszczano, jedne nad drugimi, .liczne miejsca grobowe, tzw. loculi . Katakumbowe korytarze prowadziły także do pomieszczeń grobowych (tzw. cubiculum). Część tych pomieszczeń była ozdobiona malarsko.
W pierwszym wieku chrześcijanie Rzymu nie mieli własnych cmentarzy. Jeżeli posiadali grunty, tam grzebali swoich zmarłych, w przeciwnym wypadku korzystali ze wspólnych cmentarzy, używanych także przez pogan. Z tego względu św. Piotr został pochowany w nekropolii („mieście zmarłych”) na wzgórzu watykańskim, dostępnej dla wszystkich; podobnie św. Paweł – został pochowany w nekropolii przy Via www.catacombe.roma.it
Wczesne chrześcijaństwo obawiało się sztuki (kultu obrazów), dlatego sztuka zaczęła się pojawiać najpierw jako ozdoba miejsc pochówku. Groby męczenników, cubicula, a także arcosolia, bywały niekiedy dekorowane malowidłami wykonanymi techniką fresku. Freski przedstawiają sceny biblijne ze Starego i Nowego Testamentu, niektóre o znaczeniu czysto symbolicznym.
[...] często powtarzającym się motywem ikonograficznym malarstwa ściennego katakumb była postać oranta, jako wzoru na modlących się, dla których malowidła miały być swoistym etosem. Orant to osoba modląca się z dłońmi złożonymi w geście błagalnym, czasem przedstawiana na kolanach, częściej jednak na stojąco ze wzrokiem zwróconym ku niebu. Często spotykane są także agape, czyli wspólne uczty chrześcijan, których tradycja wiąże się z zapraszaniem biednych na wspólną kolację w domu zamożnego współwiernego. [1]
Orant, orantka (łac. orans, orantis od orare 'modlić się') – w sztukach plastycznych przedstawienie postaci (zazwyczaj kobiecej) modlącej się, na stojąco, ze wzniesionymi rękami, symbolizującej duszę zbawioną. Przedstawienie postaci w tej pozie, było szczególnie popularne w sztuce wczesnochrześcijańskiej. Przeciwieństwem pozy oranta jest gisant. [Wikipedia]
CMENTARZE PIERWSZYCH CHRZEŚCIJAN
żródło: Wikipedia, catacombe.roma.it, szkolnictwo.pl, historiasztuki.edu.pl
żródło: Wikipedia, catacombe.roma.it, szkolnictwo.pl, historiasztuki.edu.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz