akant Akwizgran Alfa i Omega Alkuin angelologia antyk apsyda architektura sakralna archiwolta arcosolia arkada Ashburnham Pentateuchm asturyjski atrium baptysterium bazylika bazylika Św. Piotra Beato de Liébana Biblia Biblia od Moutier-Grandval Biblia Viviana bibliografia BIZANCJUM blask brąz Brytania budowle obronne cesarstwio wschodniorzymskie cesarstwo Bizantyjskie Cesarstwo Rzymskie cesarstwo zachodniorzymskie cesarz rzymski Chi Roho Chrystus Chrystus Dobry Pasterz chrześcijaństwo cubicula cyfry arabskie diaconicon dynastie edukacja Edykt mediolański egzarchat empora estetyka Europa ewangeliarz Ewangeliarz Ebbona Ewangeliarz z Lorsch ewangeliarz z St. Emmeram feniks fibula filar filigran forma freski fryz gemma genealogia gołąb GOTYK granulacja gurt Hagia Sophia Helios herezje Hermes hipodrom historia Hiszpania hołd Hypogeum ikoniczny ikonografia ikony iluminatorstwo Imperium Franków Imperium Karolińskie Imperium Romanum incipit inkrustacja Irlandia IV Jan VI Kantakuzen jasność Justynian Kalikst kanon Karol Wielki Karolingowie katakumby katedra Katedra w Chartres katyzma kodeks Kodeks Amiatyński kolumna koncepcja emanacyjna Konstantyn Wielki Konstantynopol konstrukcja kopuła korale koryncka kotwica krucjaty krytyka artystyczna krzywaśń krzyż celtycki krzyż triumfalny Księga z Durrow Księga z Kells Księga z Lindisfarne księgi liturgiczne Labarum lenno lizena loculi Longobardowie loża lukarna Łuk Triumfalny Konstantyna malowidła katakumbowe małe sztuki manuskrypt mapa mapa myśli materiał Matka Boska Intronująca mauzoleum Mauzoleum Galii Placydii Merowingowie miniatury minuskuła karolińska mistyka moda Monogram Chrystusa Moschoforos Most Mulwijski motyw motywy antropomorficzne motywy zoomorficzne mozaika mozarabski mury obronne narteks narzędzia naszyjnik torque nawa Niemcy Notre Dame w Paryżu obelisk okresy oprawa optimum klimatyczne orant orantka ornament Ostrogoci Ottonowie Palestyna palmeta Pałac Kryształowy Pantokrator państwo frankijskie pendentyw perykopy piękno piękno absolutne piękno zmysłowe pilaster plan centralny plecionka płaskorzeźba podboje pokłon polichromatyczny polichromia portal Proskynesis prothesis przypory psałterz utrechcki Pseudo-Dionizy Areopagita ranga Ravenna reforma szkolnictwa relikwiarz Renesans Karoliński rozeta ryba rzemiosło rzeźba rzeźba w kości słoniowej Rzym S. Apollinare in Classe S. Apollinare Nuovo Saint-Denis sakramentarz San Vitale San Vitale w Ravennie Santa Costanza sarkofag sarkofagi scena religijna sceny biblijne schizma scholastyka SKANDYNAWIA sklepienie kolebkowe skryptoria SOL INVICTUS SOL VERSUS spolium styl styl lateński styl linearny styl roślinny styl Waldalgesheim Suger symbolika szkoła miniatorska szkoła pałacowa Szkoła Reims szkoła w Tours Sztuka Sztuka bizantyjska sztuka celtycka sztuka karolińska sztuka ottońska sztuka przedromańska sztuka Sarmatów sztuka Scytów sztuka starochrześcijańska sztuka użytkowa sztuki wyzwolone ŚREDNIOWIECZE światło Święte Cesarstwo Rzymskie tambur temat tematy bukoliczne Teodocjusz Teodora TEOLOGIA ŚWIATŁA terminologia The Crystal Palace transept urzędy dworskie Verdun VI wczesne chrześcijaństwo westwerk wieczny węzeł wieża witraż. labirynt Wizygoci władza wojny wychowanie Wyspy Brytyjskie XIX zapożyczenia zaraza zdobnictwo złotnictwo Złoty Kodeks złoty podział

Ewangeliarz Ebbona | Szkoła Reims | IX

 Sw. Marek, Ewangeliarz Ebbona
Sw. Marek, Ewangeliarz Ebbona

Ewangeliarz Ebbona to jeden z najciekawszych manuskryptów Karolińskich. Powstał ok 820 r. w benedyktyńskim opactwie w Hautvilles, niedaleko Reims. Był przeznaczony dla arcybiskupa Reims, czynnego w latach 816-35. Przyjmuje się, że był darem od Piotra, opata Hautvillers. Rękopis rozpoczyna wiersz pochwalny, adresowany do arcybiskupa (księga nigdy nie dotarła do adresata – prawdopodobnie pracę przerwano, kiedy Ebbon został usunięty z urzędu w 835 roku).
W miniaturach kręgu artystycznego Reims można odnaleźć wpływy antycznego malarstwa hellenistycznego oraz cesarskiej szkoły miniatorskiej. ILUSTRACJE
Najbardziej znanymi iluminacjami Ewangeliarza są cztery całostronicowe przedstawienia Ewangelistów. Sposób w jaki ich przedstawiono (według iluminatorów średniowiecznych) miał oddawać charakter i różnice w temperamencie tych postaci. Dwaj Ewangeliści przedstawieni zostali bez nimbów (nie wiadomo dlaczego). Wszyscy zostali ukazani realistycznie (zgodnie z zasadami anatomii), w charakterystycznej dla kopistów pozie siedzącej, na tle naturalnego krajobrazu. Namalowani nerwowymi pociągnięciami pędzla za pomocą plam barwnych (sprawiają wrażenie pełnych niepokoju i ekspresji, poruszonych Boskim natchnieniem). Fałdy ich szat miękko spływają wzdłuż ciała, czasem układają się w spirale i załamują. W miniaturach Ewangeliarza Ebbona dominują barwy: głęboki błękit tła, biel szat, zieleń, złocień, fiolet i brąz.
Twórca Ewangeliarza czerpał z dziedzictwa szkoły Reims. Połączył jej dwa nurty stylistyczne– monumentalny i impresjonistyczny. Prawdopodobnym wzorcem dla ujęcia Ewangelistów był Ewangeliarz Koronacyjny z Wiednia, zaś malarstwo późnego Cesarstwa Rzymskiego wpłynęło na sposób ujęcia tła miniatur Ewangeliarza Ebbona. Iluminator posługiwał się żywą, rozwibrowaną, ekspresyjną linią, co odróżnia ten ewangeliarz od linearnych miniatur innych szkół karolińskich. Ta ekspresyjność i dynamiczność nie posiada odpowiednika w późniejszym malarstwie średniowiecza.
Kanon
Ewangeliarz zawiera 12 tablic kanonów (zestawień wersetów ze wszystkich czterech Ewangelii, dotyczących tych samych wydarzeń). Kanony zapisano (po trzy na stronie ?) w trzech kolumnach, i umieszczono, jak gdyby, we wnętrzu budowli (greckiej świątyni, zwieńczonej trójkątnym frontonem na którym rozgrywają się biblijne sceny alegoryczne, wspartym na korynckich kolumnach).
Nieczytelne pismo merowińskie (kursywa) zostało zastąpione (w czasach Karolingów), wyraźnym pismem karolińskim (minuskuła karolińska). W manuskryptach pojawiają się całostronicowe inicjały, rozpoczynające każdą z Ewangelii (oddziaływanie stylu insularnego).

Bibliografia:
  • Gertrude R. Benson, New light on the origin of the Utrecht Psalter, “The Art Bulletin”, Vol. 13, No. pp. 13–79.
  • Ruth Berenson, The Exhibition of Carolingian art at Aachen, “Art Journal”, Vol. 26, No. 2, pp. 160–165. Dimitri Tselos, The influence of the Utrecht plaster in Carolingian Art, „The Art. Bulletin”, vo. 39, no. 2, pp. 87-96.
  • Skryptorium Tyniec; data dostępu 5.11.2015
  • Historycy.org, Gabrielle deMornay; data dostępu 5.11.2015

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz