Sztuka pierwszych chrześcijan, powstająca w basenie Morza Śródziemnego [ II do VII wieku n.e. lub ok. 220-395 r. n.e. ]
Wiele elementów i sposobów przedstawiania postaci zostało zaczerpniętych ze sztuki rzymskiej mimo, że była sztuką pogańską i podejmowała odmienne tematy.
Pierwsze malowidła katakumbowe oparte były na tzw. stylu linearnym.
Korzystanie przez pierwszych chrześcijan z warsztatu rzymskiej sztuki pogańskiej powodowało, że próbowano przy pomocy starych środków przedstawiać nowe treści religijne. Bardzo często nawiązywano do różnych przekazów biblijnych, jak chociażby:
W III wieku twórcy malarstwa katakumbowego w sposób szczególny odwołują się do symboliki. Korzystając z rzymskiej tradycji pogańskiej np. pory roku oznaczały przemijalność ludzkiego życia. Natomiast symbolika dotycząca tematyki chrześcijańskiej była szczególnie obfita np. ryba oznaczała Chrystusa, światło kaganka – oświeconych w wierze, krzyż – mękę Pańską i narzędzie zbawienia ludzi, orant czyli człowiek ze wzniesionymi rękami w geście modlitwy oznaczał pobożność. Podobnie odwoływano się do scen starotestamentalnych gdzie chociażby Jonasz był figurą zmartwychwstałego Chrystusa.
źródła:Wiele elementów i sposobów przedstawiania postaci zostało zaczerpniętych ze sztuki rzymskiej mimo, że była sztuką pogańską i podejmowała odmienne tematy.
Pierwsze malowidła katakumbowe oparte były na tzw. stylu linearnym.
Styl ten polegał na tym, że sklepienia i ściany malowano jasnymi kolorami i dzielono liniami tworzącymi siatkę. Wewnątrz powstałych w ten sposób powierzchni umieszczano pojedyncze przedstawienia. Najstarsze przykłady takich malowideł odnaleźć można w katakumbach Domitilli: cubiculum Dobrego Pasterza (pierwsze dziesięciolecie III wieku); w katakumbach Kaliksta: krypty Lucyny (20. III w.), kaplice Sakramentów (ok. połowy III w.).Przesłanie jakie płynie z malowideł katakumbowych jest dla różnych miejsc dość podobne. Najczęściej jest to prośba o ratunek przed grzechami, uwielbienie dla Boga, czy też obietnica zbawienia.
Korzystanie przez pierwszych chrześcijan z warsztatu rzymskiej sztuki pogańskiej powodowało, że próbowano przy pomocy starych środków przedstawiać nowe treści religijne. Bardzo często nawiązywano do różnych przekazów biblijnych, jak chociażby:
- historia Mojżesz który wyprowadziwszy lud z niewoli egipskiej uderza w skałę laską i wydobywa z niej życiodajną wodę,
- historia Noego, który ratuje siebie, rodzinę i zwierzęta przed wodami potopu,
- historia Jonasza uwięzionego we wnętrzu ryby,
- ofiara jaką składa Abraham – oddając Bogu swojego jednorodzonego syna ,
- chrzest i cuda Jezusa,
- ostatnia wieczerza itd.
W III wieku twórcy malarstwa katakumbowego w sposób szczególny odwołują się do symboliki. Korzystając z rzymskiej tradycji pogańskiej np. pory roku oznaczały przemijalność ludzkiego życia. Natomiast symbolika dotycząca tematyki chrześcijańskiej była szczególnie obfita np. ryba oznaczała Chrystusa, światło kaganka – oświeconych w wierze, krzyż – mękę Pańską i narzędzie zbawienia ludzi, orant czyli człowiek ze wzniesionymi rękami w geście modlitwy oznaczał pobożność. Podobnie odwoływano się do scen starotestamentalnych gdzie chociażby Jonasz był figurą zmartwychwstałego Chrystusa.
Sztuka ukryta pod ziemią – katakumby, dr Mariusz Szajda, recenzent: prof. Ryszard Tokarczyk
arte folie - Sztuka wczesnochrześcijańska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz