[aktualizacja: 24.10.2015 - wersja robocza - artykuł będzie aktualizowany i uzupełniany]
ZABYTKI
Architektura przedromańska Hiszpanii
- architektura wizygocka | Wikipedia |
San Juan de Banos VII | Pinterest |
San Pedro de la Nave 680< | Wikipedia | WikiCommons | Pinterest
- architektura asturyjska | Wikipedia | WikiCommons | Pinterest
Santa María del Naranco IX | Wikipedia | WikiCommons | Pinterest
San Miguel de Lillo | Wikipedia | WikiCommons | Pinterest
- architektura mozarabska (budowle chrześcijan żyjących pod panowaniem Arabów) | Wikipedia | WikiCommons | Pinterest
Architektura i sztuka wizygocka
KONSTRUKCJA
- Łukowe sklepienia kolebkowe.
- Zewnętrzne rzeźbione ciosy kamienne, wbudowane w ściany, ułożone w poziome fryzy.
- Archiwolty i imposty łuku tęczowego
- Podkowiaste łuki - występowały na terenie Hiszpanii jeszcze przed opanowaniem tych ziem przez ludy arabskie.
- Płaskorzeźba zdobiąca kapitele kolumn.
- Głowice ukształtowano w formie ściętych ostrosłupów rozszerzających się ku górze. Nad każdą z nich umieszczono poziomą płytkę impost ozdobiony ornamentem.
- Płaski, linearny relief świadczy – zapożyczenie ze sztuki longobardzkiej.
- Bogate zdobnictwo
- Motyw wici roślinnych i ornamentów geometrycznych i zwierzęcych (przypominają wzornictwo wczesnochrześcijańskie Wschodu i koptyjskie).
- Skrzydlate zwierzęta przypominające fantazyjne stwory występujące w sztuce sasanidzkiej Persji.
- Kompozycje z rozetami i gwiazdami
- Plecionka uformowana z linii przypominających sznur (sznurowa plecionka).
- architektura – kamień, drewno, żelazo.
iluminatorstwo:
- Ashburnham Pentateuch VI-VII - iluminowany manuskrypt | Pinterest |
Architektura i sztuka po zasiedleniu Asturii - "asturyjska"
Po zajęciu królestwa Wizygotów przez muzułmanów część ludności przeniosła się w okolice Asturii. W nowym państwie kontynuowano tradycje wizygockie tworząc lokalną sztukę asturyjską.
KONSTRUKCJA
FORMA
Architektura i sztuka Wizygotów pod panowaniem Arabów tzw. "mozarabska"
Kościół San Miguel de Escalada IX | Wikipedia | WikiCommons | PinterestBazylika Cebrián de Mazote X | Wikipedia | WikiCommons | PinterestPo zajęciu królestwa Wizygotów przez muzułmanów część ludności przeniosła się w okolice Asturii. W nowym państwie kontynuowano tradycje wizygockie tworząc lokalną sztukę asturyjską.
KONSTRUKCJA
FORMA
- Łuk (podwyższony).
- Łuki archiwolt arkad, fryzy i lizeny podkreślone są żłobieniami.
- Przeźrocza w przegrodzie oddzielającej chór od nawy.
- Płaskie dekoracje rzeźbiarskie o wzorach występujących w architekturze wizygockiej.
- Trzony kolumn pokrywają rzeźbione ornamenty przypominające spiralnie skręcone liny.
- Głowice wzorowane są na porządku korynckim.
- Bogate malowidła ścienne.
- wielobarwność.
- architektura: kamień, żelazo, drewno.
- lateński
- iryjski
- asturyjski
Architektura i sztuka Wizygotów pod panowaniem Arabów tzw. "mozarabska"
architektura mozarabska
(budowle chrześcijan żyjących pod panowaniem Arabów) |Wikipedia | WikiCommons | Pinterest
- Kościoły mozarabskie są najczęściej białe o trzech nawach pokrytych wspólną drewnianą więźbą. Kontynuacja tradycji wizygockiej z zachowaniem łuków podkowiastych.
- Łuk sklepień budowanych nad apsydami i czasem transeptami ma także przekrój łuku podkowiastego.
- Nawy oddziela od siebie kolumnada połączona arkadami.
- W mniejszych, jednonawowych kościołach stosowano sklepienia kolebkowe.
- Dekoracja mocno uproszczona i sprowadza się do zgeometryzowanych kapiteli wzorowanych na porządku korynckim.
- Pojawia się styl zwany mudejar.
iluminatorstwoDominowało malarstwo miniaturowe Beatus z Lebiany, ilustracje ikonicznie (przedstawiające), uproszczone formy.
- Beato z Liébany i mozarabskie komentarze do Apokalipsy - Academia.edu YT 1 2
- Johannes Cornago, Kyrie, 2/3 Ayo visto lo moppamundo, Beato de Liébana
Inne jeszcze nie sklasyfikowane (przeze mnie) obiekty:
- Santa Comba de Bande
- Santa Maria w Quintanilla de las Vinas
rzeźba:
- kapitel ze sceną Ofiarowania Izaaka, fryz dekoracyjny w San pedro de la Nave
- dekoracja łuku tęczowego w Santa Maria in Quintanilla de las Vinas
rzemiosło:
- sprzączki od pasów z I p. VI w. z Duraton, Castiltierra, Carpio del Tajo (ob. w Barcelonie)klamry zwykle prostokątne (rzadziej okrągłe i owalne, w technice komórkowej, zdobione granatami i pasta szklaną).
- fibule w kształcie orła z Terra de Banos, Baltimore, Walters Art Gallery (tez technika kom., ryt klinowy).
- klamra z Estables (drzewo Życia)
- korony Receswinta i Suinthili (VII w.) - tzw. skarb z Guarrazar.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz