akant Akwizgran Alfa i Omega Alkuin angelologia antyk apsyda architektura sakralna archiwolta arcosolia arkada Ashburnham Pentateuchm asturyjski atrium baptysterium bazylika bazylika Św. Piotra Beato de Liébana Biblia Biblia od Moutier-Grandval Biblia Viviana bibliografia BIZANCJUM blask brąz Brytania budowle obronne cesarstwio wschodniorzymskie cesarstwo Bizantyjskie Cesarstwo Rzymskie cesarstwo zachodniorzymskie cesarz rzymski Chi Roho Chrystus Chrystus Dobry Pasterz chrześcijaństwo cubicula cyfry arabskie diaconicon dynastie edukacja Edykt mediolański egzarchat empora estetyka Europa ewangeliarz Ewangeliarz Ebbona Ewangeliarz z Lorsch ewangeliarz z St. Emmeram feniks fibula filar filigran forma freski fryz gemma genealogia gołąb GOTYK granulacja gurt Hagia Sophia Helios herezje Hermes hipodrom historia Hiszpania hołd Hypogeum ikoniczny ikonografia ikony iluminatorstwo Imperium Franków Imperium Karolińskie Imperium Romanum incipit inkrustacja Irlandia IV Jan VI Kantakuzen jasność Justynian Kalikst kanon Karol Wielki Karolingowie katakumby katedra Katedra w Chartres katyzma kodeks Kodeks Amiatyński kolumna koncepcja emanacyjna Konstantyn Wielki Konstantynopol konstrukcja kopuła korale koryncka kotwica krucjaty krytyka artystyczna krzywaśń krzyż celtycki krzyż triumfalny Księga z Durrow Księga z Kells Księga z Lindisfarne księgi liturgiczne Labarum lenno lizena loculi Longobardowie loża lukarna Łuk Triumfalny Konstantyna malowidła katakumbowe małe sztuki manuskrypt mapa mapa myśli materiał Matka Boska Intronująca mauzoleum Mauzoleum Galii Placydii Merowingowie miniatury minuskuła karolińska mistyka moda Monogram Chrystusa Moschoforos Most Mulwijski motyw motywy antropomorficzne motywy zoomorficzne mozaika mozarabski mury obronne narteks narzędzia naszyjnik torque nawa Niemcy Notre Dame w Paryżu obelisk okresy oprawa optimum klimatyczne orant orantka ornament Ostrogoci Ottonowie Palestyna palmeta Pałac Kryształowy Pantokrator państwo frankijskie pendentyw perykopy piękno piękno absolutne piękno zmysłowe pilaster plan centralny plecionka płaskorzeźba podboje pokłon polichromatyczny polichromia portal Proskynesis prothesis przypory psałterz utrechcki Pseudo-Dionizy Areopagita ranga Ravenna reforma szkolnictwa relikwiarz Renesans Karoliński rozeta ryba rzemiosło rzeźba rzeźba w kości słoniowej Rzym S. Apollinare in Classe S. Apollinare Nuovo Saint-Denis sakramentarz San Vitale San Vitale w Ravennie Santa Costanza sarkofag sarkofagi scena religijna sceny biblijne schizma scholastyka SKANDYNAWIA sklepienie kolebkowe skryptoria SOL INVICTUS SOL VERSUS spolium styl styl lateński styl linearny styl roślinny styl Waldalgesheim Suger symbolika szkoła miniatorska szkoła pałacowa Szkoła Reims szkoła w Tours Sztuka Sztuka bizantyjska sztuka celtycka sztuka karolińska sztuka ottońska sztuka przedromańska sztuka Sarmatów sztuka Scytów sztuka starochrześcijańska sztuka użytkowa sztuki wyzwolone ŚREDNIOWIECZE światło Święte Cesarstwo Rzymskie tambur temat tematy bukoliczne Teodocjusz Teodora TEOLOGIA ŚWIATŁA terminologia The Crystal Palace transept urzędy dworskie Verdun VI wczesne chrześcijaństwo westwerk wieczny węzeł wieża witraż. labirynt Wizygoci władza wojny wychowanie Wyspy Brytyjskie XIX zapożyczenia zaraza zdobnictwo złotnictwo Złoty Kodeks złoty podział

SZTUKA WIZYGOTÓW - konstrukcja, materiał, forma

HISTORIA - Królestwo Wizygotów V-VIII w. | Asturia | sztuka przedromańska
[aktualizacja: 24.10.2015 - wersja robocza - artykuł będzie aktualizowany i uzupełniany]


ZABYTKI

Architektura przedromańska Hiszpanii
San Juan de Banos VII | Pinterest |
San Pedro de la Nave 680< | Wikipedia | WikiCommons | Pinterest 
  • architektura asturyjska | Wikipedia | WikiCommons | Pinterest
Santa María del Naranco IX | Wikipedia | WikiCommons | Pinterest
San Miguel de Lillo | Wikipedia | WikiCommons | Pinterest

Architektura i sztuka wizygocka

KONSTRUKCJA
FORMA
MATERIAŁ
  • architektura – kamień, drewno, żelazo.
iluminatorstwo: 

  • Ashburnham Pentateuch VI-VII  - iluminowany manuskrypt | Pinterest |

Architektura i sztuka po zasiedleniu Asturii - "asturyjska"

Po zajęciu królestwa Wizygotów przez muzułmanów część ludności przeniosła się w okolice Asturii. W nowym państwie kontynuowano tradycje wizygockie tworząc lokalną sztukę asturyjską.

KONSTRUKCJA
FORMA
  • Łuk (podwyższony).
  • Łuki archiwolt arkad, fryzy i lizeny podkreślone są żłobieniami.
  • Przeźrocza w przegrodzie oddzielającej chór od nawy.
  • Płaskie dekoracje rzeźbiarskie o wzorach występujących w architekturze wizygockiej.
  • Trzony kolumn pokrywają rzeźbione ornamenty przypominające spiralnie skręcone liny.
  • Głowice wzorowane są na porządku korynckim.
  • Bogate malowidła ścienne.
  • wielobarwność.
MATERIAŁ
  • architektura: kamień, żelazo, drewno.
STYL
  • lateński
  • iryjski
  • asturyjski

Architektura i sztuka Wizygotów pod panowaniem Arabów tzw. "mozarabska"
architektura mozarabska
(budowle chrześcijan żyjących pod panowaniem Arabów) |Wikipedia | WikiCommons | Pinterest
Kościół San Miguel de Escalada IX Wikipedia | WikiCommons | PinterestBazylika Cebrián de Mazote X | Wikipedia | WikiCommons | Pinterest

  • Kościoły mozarabskie są najczęściej białe o trzech nawach pokrytych wspólną drewnianą więźbą. Kontynuacja tradycji wizygockiej z zachowaniem łuków podkowiastych.
  • Łuk sklepień budowanych nad apsydami i czasem transeptami ma także przekrój łuku podkowiastego.
  • Nawy oddziela od siebie kolumnada połączona arkadami.
  • W mniejszych, jednonawowych kościołach stosowano sklepienia kolebkowe.
  • Dekoracja mocno uproszczona i sprowadza się do zgeometryzowanych kapiteli wzorowanych na porządku korynckim.
  • Pojawia się styl zwany mudejar.
iluminatorstwo
Dominowało malarstwo miniaturowe Beatus z Lebiany, ilustracje ikonicznie (przedstawiające), uproszczone formy.


Inne jeszcze nie sklasyfikowane (przeze mnie) obiekty:
  • Santa Comba de Bande
  • Santa Maria w Quintanilla de las Vinas
rzeźba:
  • kapitel ze sceną Ofiarowania Izaaka, fryz dekoracyjny w San pedro de la Nave
  • dekoracja łuku tęczowego w Santa Maria in Quintanilla de las Vinas
rzemiosło:
  • sprzączki od pasów z I p. VI w. z Duraton, Castiltierra, Carpio del Tajo (ob. w Barcelonie)klamry zwykle prostokątne (rzadziej okrągłe i owalne, w technice komórkowej, zdobione granatami i pasta szklaną).
  • fibule w kształcie orła z Terra de Banos, Baltimore, Walters Art Gallery (tez technika kom., ryt klinowy).
  • klamra z Estables (drzewo Życia)
  • korony Receswinta i Suinthili (VII w.) - tzw. skarb z Guarrazar.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz