akant Akwizgran Alfa i Omega Alkuin angelologia antyk apsyda architektura sakralna archiwolta arcosolia arkada Ashburnham Pentateuchm asturyjski atrium baptysterium bazylika bazylika Św. Piotra Beato de Liébana Biblia Biblia od Moutier-Grandval Biblia Viviana bibliografia BIZANCJUM blask brąz Brytania budowle obronne cesarstwio wschodniorzymskie cesarstwo Bizantyjskie Cesarstwo Rzymskie cesarstwo zachodniorzymskie cesarz rzymski Chi Roho Chrystus Chrystus Dobry Pasterz chrześcijaństwo cubicula cyfry arabskie diaconicon dynastie edukacja Edykt mediolański egzarchat empora estetyka Europa ewangeliarz Ewangeliarz Ebbona Ewangeliarz z Lorsch ewangeliarz z St. Emmeram feniks fibula filar filigran forma freski fryz gemma genealogia gołąb GOTYK granulacja gurt Hagia Sophia Helios herezje Hermes hipodrom historia Hiszpania hołd Hypogeum ikoniczny ikonografia ikony iluminatorstwo Imperium Franków Imperium Karolińskie Imperium Romanum incipit inkrustacja Irlandia IV Jan VI Kantakuzen jasność Justynian Kalikst kanon Karol Wielki Karolingowie katakumby katedra Katedra w Chartres katyzma kodeks Kodeks Amiatyński kolumna koncepcja emanacyjna Konstantyn Wielki Konstantynopol konstrukcja kopuła korale koryncka kotwica krucjaty krytyka artystyczna krzywaśń krzyż celtycki krzyż triumfalny Księga z Durrow Księga z Kells Księga z Lindisfarne księgi liturgiczne Labarum lenno lizena loculi Longobardowie loża lukarna Łuk Triumfalny Konstantyna malowidła katakumbowe małe sztuki manuskrypt mapa mapa myśli materiał Matka Boska Intronująca mauzoleum Mauzoleum Galii Placydii Merowingowie miniatury minuskuła karolińska mistyka moda Monogram Chrystusa Moschoforos Most Mulwijski motyw motywy antropomorficzne motywy zoomorficzne mozaika mozarabski mury obronne narteks narzędzia naszyjnik torque nawa Niemcy Notre Dame w Paryżu obelisk okresy oprawa optimum klimatyczne orant orantka ornament Ostrogoci Ottonowie Palestyna palmeta Pałac Kryształowy Pantokrator państwo frankijskie pendentyw perykopy piękno piękno absolutne piękno zmysłowe pilaster plan centralny plecionka płaskorzeźba podboje pokłon polichromatyczny polichromia portal Proskynesis prothesis przypory psałterz utrechcki Pseudo-Dionizy Areopagita ranga Ravenna reforma szkolnictwa relikwiarz Renesans Karoliński rozeta ryba rzemiosło rzeźba rzeźba w kości słoniowej Rzym S. Apollinare in Classe S. Apollinare Nuovo Saint-Denis sakramentarz San Vitale San Vitale w Ravennie Santa Costanza sarkofag sarkofagi scena religijna sceny biblijne schizma scholastyka SKANDYNAWIA sklepienie kolebkowe skryptoria SOL INVICTUS SOL VERSUS spolium styl styl lateński styl linearny styl roślinny styl Waldalgesheim Suger symbolika szkoła miniatorska szkoła pałacowa Szkoła Reims szkoła w Tours Sztuka Sztuka bizantyjska sztuka celtycka sztuka karolińska sztuka ottońska sztuka przedromańska sztuka Sarmatów sztuka Scytów sztuka starochrześcijańska sztuka użytkowa sztuki wyzwolone ŚREDNIOWIECZE światło Święte Cesarstwo Rzymskie tambur temat tematy bukoliczne Teodocjusz Teodora TEOLOGIA ŚWIATŁA terminologia The Crystal Palace transept urzędy dworskie Verdun VI wczesne chrześcijaństwo westwerk wieczny węzeł wieża witraż. labirynt Wizygoci władza wojny wychowanie Wyspy Brytyjskie XIX zapożyczenia zaraza zdobnictwo złotnictwo Złoty Kodeks złoty podział

ŚREDNIOWIECZE

1. WPROWADZENIE DO CYWILIZACJI ŚREDNIOWIECZA: Problem recepcji średniowiecza w kulturze eur. / Ogólne cechy sztuki średniowiecznej. / Chronologia sztuki średniowiecznej
2. SZTUKA PLEMION ZACHODNIO- I WSCHODNIOGERMAŃSKICH W V-VIII STULECIU: Problematyka historyczna „wieków ciemnych”. / Wyroby złotnicze – funkcja i źródła formy. / Architektura Longobardów. / Sztuka Wysp Brytyjskich.
3. RENESANS KAROLIŃSKI: „Renesans karoliński” jako zjawisko kulturowe. / Architektura karolińska – modus i funkcja na przykładzie wybranych realizacji. / Akwizgran – architektura i wyposażenie palatium i kaplicy. / Rola księgi w kulturze karolińskiej. / Skryptoria w Akwizgranie i Reims – iluminatorstwo; rzeźba z kości słoniowej w służbie opraw ksiąg.
4. SZTUKA PÓŹNOKAROLIŃSKA: Architektura późnokarolińska. / Iluminatorstwo późnokarolińskie. / Mecenat biskupa Drogona w Metzu. / Złotnictwo karolińskie.
5. SZTUKA OTTOŃSKA I PÓŹNOOTTOŃSKA W ORBICIE IDEOLOGII CESARSKIEJ: „Renesans ottoński” i sztuka w służbie ideologii państwowej. / Cechy i najważniejsze dzieła architektury ottońskiej. / Miniatorstwo ottońskie i oprawy kodeksów. / Złotnicze antependia; klejnoty cesarskie i sprzęty w służbie sakry koronacyjnej. / Essen opatki Matyldy. / Sztuka XI wieku w kręgu salickim: charakterystyka. / Architektura cesarska na terenie Nadrenii. / Skryptorium Echternach.
6. MECENAT BISKUPI W OKRESIE OTTOŃSKIM I PÓŹNOOTTOŃSKIM: Mecenat biskupa Egberta w Trewirze / Działalność arcybiskupów kolońskich w X i XI w. / Działalność artystyczna św. Bernwarda w Hildesheim.
U W A G A: zagadnienia związane z malarstwem książkowym doby ottońskiej, w tym charaktersytyka ogólna oraz studium poszczególnych skryptoriów ottońskich i salickich (Trewir, Reichenau, Ratyzbona, Hildesheim, Echternach, Tegernesee) patrz: E-LEARNING
7. NARODZINY ROMANIZMU WE FRANCJI: Ogólna charakterystyka sztuki romańskiej. / Ruch kluniacki a narodziny architektury romańskiej w XI w. w Burgundii i nad Loarą. / Pierwsze przykłady rzeźby romańskiej we Francji.
8. ARCHITEKTURA NORMANDII I ANGLII W XI - XII WIEKU: Sakralne budownictwo Normandii i początki rzeźby architektonicznej w XI i 1 ćw. XII wieku. / Opona z Bayeux jako arcydzieło propagandy władzy. / Budownictwo warowne w Anglii ("Norman Castle Keep"). / Charakterystyka "Norman Style" w architekturze sakralnej Anglii.
9. ROMAŃSKIE KOŚCIOŁY "RELIKWIOWE": Charakterystyka ruchu pielgrzymkowego do Santiago de Compostela jako zjawiska społeczno-kulturowego. / Kościół relikwiowy – charakterystyka i funkcja architektury. / Charakterystyka poszczególnych realizacji.
10. ARCHITEKTURA I RZEŹBA OWERNII.
11. RZEŹBA ARCHITEKTONICZNA POŁUDNIOWEJ FRANCJI I HISZPANII: Fazy stylistyczne, geneza formalna i znaczenie artystyczne rzeźby tuluzańskiej. / Wielkie realizacje w Moissac i Souillac. / Geneza i charakterystyka rzeźby prowansalskiej. /
Rzeźba hiszpańska – charakterystyka uwarunkowań oraz komponentów stylu. / Przegląd realizacji rzeźbiarskich w ośrodkach na trasie pielgrzymek do Composteli oraz we wschodniej Hiszpanii.
U W A G A: Wykład nt. rzeźby hiszpańskiej patrz E-LEARNING
12. ARCHITEKTURA I RZEŹBA BURGUNDII W ORBICIE OPACTWA CLUNY W XII WIEKU: III kościół w Cluny jako paradygmat nowego stylu burgundzkiego. / Rzeźba kluniacka i jej znaczenie dla innych ośrodków w Burgundii. / Realizacje architektoniczne I i II typu burgundzkiego. / Mistrz Gislebertus i ideowe podłoże rzeźby w Autun. / Mistrz Tympanonu w Vezelay. / Malowidła ścienne w Berzé-la-Ville.
13. ROMANIZM WE FRANCJI ZACHODNIEJ: Architektura regionu Poitou. / Kościoły kopułowe Francji zachodniej: geneza typu, charakterystyka realizacji. /Architektura i rzeźba regionu Charente.
14. ROMANIZM W ITALII PÓŁNOCNEJ: Geneza i charakterystyka odrębności regionalnej w architekturze oraz rzeźbie architektonicznej. / XI-wieczna architektura Lombardii. / Architektura XII wieku. / Rzeźba mistrzów: Wiligelma z Modeny, Mikołaja z Ferrary i Benedetta Antelamiego.
15. "PROTORENESANS" W TOSKANII: Budowle Florencji i Pizy.
16. ODRĘBNOŚĆ SYCYLII.
U W A G A: całość materiału dot. Italii (1. Charakterystyka ogólna, 2. Lombardia, Emilia Romania i Veeto, 3. Toskania, 4. Sycylia) patrz: E-LEARNING
17. SZTUKA ROMAŃSKA DORZECZA RENU I MOZY: Charakterystyka odrębności architektury romańskiej w Niemczech. / Problem rzeźby architektonicznej, jej genezy i ewolucji. / Dwa modele architektury romańskiej w Niemczech – imperialny i hirsaugijski. / Rzemiosło artystyczne terenu Renu i Mozy.
18. SAKSONIA JAKO REGION ARTYSTYCZNY W XII I XIII WIEKU:
Odlewnictwo w Saksonii – Magdeburg, Hildesheim, Brunszwik. / Rzeźba XII wieku w Saksonii. / Triumfalne grupy Ukrzyżowania z XIII w.
19. SZTUKA ZAKONU CYSTERSÓW W XII WIEKU: Duchowość cysterska i estetyka św. Bernarda z Clairvaux. / Cechy architektury cysterskiej. / Modelowe budowle cysterskie we Francji.
20. KATEDRA GOTYCKA JAKO FENOMEN IDEOWO-ARTYSTYCZNY: Katedra gotycka w świetle różnych interpretacji. / Cechy konstytutywne i źródła ideowe gotyku katedralnego. / Opat Suger i przebudowa Saint-Denis.
21. KATEDRY FRANCUSKIE W SŁUŻBIE IDEOLOGII MONARCHICZNEJ KAPETYNGÓW W XII-XIII WIEKU: Historia i analiza architektoniczna katedr domeny kapetyńskiej. / Sainte-Chapelle: architektura i wystrój wnętrza w służbie kultu relikwii i ideologii państwowej.
22. RZEŹBA MONUMENTALNA KATEDR FRANCUSKICH: Fazy ewolucji rzeźby katedralnej i najważniejsze realizacje XII-XIII w. – od wczesnego gotyku do stylu wykwintnego.
23. RECEPCJA GOTYKU KATEDRALNEGO W EUROPIE: Odrębność architektury gotyckiej w Anglii. / Katedra w Strasbourgu – arch. i rzeźba. / Rzeźba monumentalna w XIII wieku w Niemczech (Magdeburg, Bamberg, Naumburg). / Katedra w Kolonii jako synteza doświadczeń gotyku katedralnego.
24. ZJAWISKA W EUROPEJSKIEJ PLASTYCE GOTYCKIEJ W 1 ĆWIERCI XIV WIEKU: Rzeźba monumentalna w Niemczech w pierwszej połowie XIV w. / Ołtarz szafiasty. / Nurt mistyczny a prywatna dewocja w początku XIV wieku. / Protorenesans włoski.
25. SZTUKA DWORÓW PANUJĄCYCH W PIERWSZEJ POŁOWIE XIV WIEKU - KAPETYNGOWIE: Sztuka za czasów „królów przeklętych”. / Rzeźba monumentalna, figura kultowa oraz ivoiry. / Złotnictwo i miniatorstwo paryskie do około 1350.
26. SZTUKA DWORÓW PANUJĄCYCH W DRUGIEJ POŁOWIE XIV WIEKU – VALOIS: Architektura czasów Karola V de Valois. / Rzeźba André Beaneveu i Jeana de Liege. / Mecenat artystyczny Ludwika de Valois, Filipa Burgundzkiego oraz Jeana de Berry.
27. SZTUKA DWORÓW PANUJĄCYCH W DRUGIEJ POŁOWIE XIV WIEKU - LUKSEMBURGOWIE: Charakterystyka twórczości artystycznej w Czechach za ostatnich Przemyślidów. / Podstawy ideowe panowania Karola IV. / I styl czeski w malarstwie. / Katedra praska jako kompleks semantyczny w służbie ideologii Luksemburskiej. / Architektura i wystrój Bramy Mostowej. / Karlstejn – architektura zamku, kaplica św. Krzyża, Mistrz Teodoryk z Pragi i „II styl czeski”.
28. STYL MIĘDZYNARODOWY OKOŁO 1400 R.: Cechy artystyczne i terminologia sztuki około 1400. / Geneza stylu międzynarodowego i mechanizmy uniwersalizmu około 1400. / Złotnictwo i miniatorstwo paryskie ok. 1400. / III styl czeski w malarstwie środkowoeuropejskim. / Krąg Pięknych Madonn. / Mistrz Tyńskiej Kalwarii – schyłkowe zjawisko w sztuce czeskiej 1 połowy XV wieku.
29. MALARSTWO NIDERLANDZKIE XV WIEKU: Uwarunkowania historyczno-socjologiczne. / Twórczość mistrzów: Melchiora Broederlama, Roberta Campin, Jana van Eycka, Petrusa Christusa, Rogiera van der Weyden, Hansa Memlinga. / Epigoni przełomu XV i XVI wieku.
30. RZEŹBA PÓŹNOGOTYCKA: Charakterystyka stylu łamanego jako kryzysu w sztuce. / Mistrzowie rzeźby późnogotyckiej w Niemczech.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz