1. WPROWADZENIE DO CYWILIZACJI ŚREDNIOWIECZA: Problem recepcji średniowiecza w kulturze eur. / Ogólne cechy sztuki średniowiecznej. / Chronologia sztuki średniowiecznej
2. SZTUKA PLEMION ZACHODNIO- I WSCHODNIOGERMAŃSKICH W V-VIII STULECIU: Problematyka historyczna „wieków ciemnych”. / Wyroby złotnicze – funkcja i źródła formy. / Architektura Longobardów. / Sztuka Wysp Brytyjskich.
3. RENESANS KAROLIŃSKI: „Renesans karoliński” jako zjawisko kulturowe. / Architektura karolińska – modus i funkcja na przykładzie wybranych realizacji. / Akwizgran – architektura i wyposażenie palatium i kaplicy. / Rola księgi w kulturze karolińskiej. / Skryptoria w Akwizgranie i Reims – iluminatorstwo; rzeźba z kości słoniowej w służbie opraw ksiąg.
4. SZTUKA PÓŹNOKAROLIŃSKA: Architektura późnokarolińska. / Iluminatorstwo późnokarolińskie. / Mecenat biskupa Drogona w Metzu. / Złotnictwo karolińskie.
5. SZTUKA OTTOŃSKA I PÓŹNOOTTOŃSKA W ORBICIE IDEOLOGII CESARSKIEJ: „Renesans ottoński” i sztuka w służbie ideologii państwowej. / Cechy i najważniejsze dzieła architektury ottońskiej. / Miniatorstwo ottońskie i oprawy kodeksów. / Złotnicze antependia; klejnoty cesarskie i sprzęty w służbie sakry koronacyjnej. / Essen opatki Matyldy. / Sztuka XI wieku w kręgu salickim: charakterystyka. / Architektura cesarska na terenie Nadrenii. / Skryptorium Echternach.
6. MECENAT BISKUPI W OKRESIE OTTOŃSKIM I PÓŹNOOTTOŃSKIM: Mecenat biskupa Egberta w Trewirze / Działalność arcybiskupów kolońskich w X i XI w. / Działalność artystyczna św. Bernwarda w Hildesheim.
U W A G A: zagadnienia związane z malarstwem książkowym doby ottońskiej, w tym charaktersytyka ogólna oraz studium poszczególnych skryptoriów ottońskich i salickich (Trewir, Reichenau, Ratyzbona, Hildesheim, Echternach, Tegernesee) patrz: E-LEARNING
7. NARODZINY ROMANIZMU WE FRANCJI: Ogólna charakterystyka sztuki romańskiej. / Ruch kluniacki a narodziny architektury romańskiej w XI w. w Burgundii i nad Loarą. / Pierwsze przykłady rzeźby romańskiej we Francji.
8. ARCHITEKTURA NORMANDII I ANGLII W XI - XII WIEKU: Sakralne budownictwo Normandii i początki rzeźby architektonicznej w XI i 1 ćw. XII wieku. / Opona z Bayeux jako arcydzieło propagandy władzy. / Budownictwo warowne w Anglii ("Norman Castle Keep"). / Charakterystyka "Norman Style" w architekturze sakralnej Anglii.
9. ROMAŃSKIE KOŚCIOŁY "RELIKWIOWE": Charakterystyka ruchu pielgrzymkowego do Santiago de Compostela jako zjawiska społeczno-kulturowego. / Kościół relikwiowy – charakterystyka i funkcja architektury. / Charakterystyka poszczególnych realizacji.
10. ARCHITEKTURA I RZEŹBA OWERNII.
11. RZEŹBA ARCHITEKTONICZNA POŁUDNIOWEJ FRANCJI I HISZPANII: Fazy stylistyczne, geneza formalna i znaczenie artystyczne rzeźby tuluzańskiej. / Wielkie realizacje w Moissac i Souillac. / Geneza i charakterystyka rzeźby prowansalskiej. /
Rzeźba hiszpańska – charakterystyka uwarunkowań oraz komponentów stylu. / Przegląd realizacji rzeźbiarskich w ośrodkach na trasie pielgrzymek do Composteli oraz we wschodniej Hiszpanii.
U W A G A: Wykład nt. rzeźby hiszpańskiej patrz E-LEARNING
12. ARCHITEKTURA I RZEŹBA BURGUNDII W ORBICIE OPACTWA CLUNY W XII WIEKU: III kościół w Cluny jako paradygmat nowego stylu burgundzkiego. / Rzeźba kluniacka i jej znaczenie dla innych ośrodków w Burgundii. / Realizacje architektoniczne I i II typu burgundzkiego. / Mistrz Gislebertus i ideowe podłoże rzeźby w Autun. / Mistrz Tympanonu w Vezelay. / Malowidła ścienne w Berzé-la-Ville.
13. ROMANIZM WE FRANCJI ZACHODNIEJ: Architektura regionu Poitou. / Kościoły kopułowe Francji zachodniej: geneza typu, charakterystyka realizacji. /Architektura i rzeźba regionu Charente.
14. ROMANIZM W ITALII PÓŁNOCNEJ: Geneza i charakterystyka odrębności regionalnej w architekturze oraz rzeźbie architektonicznej. / XI-wieczna architektura Lombardii. / Architektura XII wieku. / Rzeźba mistrzów: Wiligelma z Modeny, Mikołaja z Ferrary i Benedetta Antelamiego.
15. "PROTORENESANS" W TOSKANII: Budowle Florencji i Pizy.
16. ODRĘBNOŚĆ SYCYLII.
U W A G A: całość materiału dot. Italii (1. Charakterystyka ogólna, 2. Lombardia, Emilia Romania i Veeto, 3. Toskania, 4. Sycylia) patrz: E-LEARNING
17. SZTUKA ROMAŃSKA DORZECZA RENU I MOZY: Charakterystyka odrębności architektury romańskiej w Niemczech. / Problem rzeźby architektonicznej, jej genezy i ewolucji. / Dwa modele architektury romańskiej w Niemczech – imperialny i hirsaugijski. / Rzemiosło artystyczne terenu Renu i Mozy.
18. SAKSONIA JAKO REGION ARTYSTYCZNY W XII I XIII WIEKU:
Odlewnictwo w Saksonii – Magdeburg, Hildesheim, Brunszwik. / Rzeźba XII wieku w Saksonii. / Triumfalne grupy Ukrzyżowania z XIII w.
19. SZTUKA ZAKONU CYSTERSÓW W XII WIEKU: Duchowość cysterska i estetyka św. Bernarda z Clairvaux. / Cechy architektury cysterskiej. / Modelowe budowle cysterskie we Francji.
20. KATEDRA GOTYCKA JAKO FENOMEN IDEOWO-ARTYSTYCZNY: Katedra gotycka w świetle różnych interpretacji. / Cechy konstytutywne i źródła ideowe gotyku katedralnego. / Opat Suger i przebudowa Saint-Denis.
21. KATEDRY FRANCUSKIE W SŁUŻBIE IDEOLOGII MONARCHICZNEJ KAPETYNGÓW W XII-XIII WIEKU: Historia i analiza architektoniczna katedr domeny kapetyńskiej. / Sainte-Chapelle: architektura i wystrój wnętrza w służbie kultu relikwii i ideologii państwowej.
22. RZEŹBA MONUMENTALNA KATEDR FRANCUSKICH: Fazy ewolucji rzeźby katedralnej i najważniejsze realizacje XII-XIII w. – od wczesnego gotyku do stylu wykwintnego.
23. RECEPCJA GOTYKU KATEDRALNEGO W EUROPIE: Odrębność architektury gotyckiej w Anglii. / Katedra w Strasbourgu – arch. i rzeźba. / Rzeźba monumentalna w XIII wieku w Niemczech (Magdeburg, Bamberg, Naumburg). / Katedra w Kolonii jako synteza doświadczeń gotyku katedralnego.
24. ZJAWISKA W EUROPEJSKIEJ PLASTYCE GOTYCKIEJ W 1 ĆWIERCI XIV WIEKU: Rzeźba monumentalna w Niemczech w pierwszej połowie XIV w. / Ołtarz szafiasty. / Nurt mistyczny a prywatna dewocja w początku XIV wieku. / Protorenesans włoski.
25. SZTUKA DWORÓW PANUJĄCYCH W PIERWSZEJ POŁOWIE XIV WIEKU - KAPETYNGOWIE: Sztuka za czasów „królów przeklętych”. / Rzeźba monumentalna, figura kultowa oraz ivoiry. / Złotnictwo i miniatorstwo paryskie do około 1350.
26. SZTUKA DWORÓW PANUJĄCYCH W DRUGIEJ POŁOWIE XIV WIEKU – VALOIS: Architektura czasów Karola V de Valois. / Rzeźba André Beaneveu i Jeana de Liege. / Mecenat artystyczny Ludwika de Valois, Filipa Burgundzkiego oraz Jeana de Berry.
27. SZTUKA DWORÓW PANUJĄCYCH W DRUGIEJ POŁOWIE XIV WIEKU - LUKSEMBURGOWIE: Charakterystyka twórczości artystycznej w Czechach za ostatnich Przemyślidów. / Podstawy ideowe panowania Karola IV. / I styl czeski w malarstwie. / Katedra praska jako kompleks semantyczny w służbie ideologii Luksemburskiej. / Architektura i wystrój Bramy Mostowej. / Karlstejn – architektura zamku, kaplica św. Krzyża, Mistrz Teodoryk z Pragi i „II styl czeski”.
28. STYL MIĘDZYNARODOWY OKOŁO 1400 R.: Cechy artystyczne i terminologia sztuki około 1400. / Geneza stylu międzynarodowego i mechanizmy uniwersalizmu około 1400. / Złotnictwo i miniatorstwo paryskie ok. 1400. / III styl czeski w malarstwie środkowoeuropejskim. / Krąg Pięknych Madonn. / Mistrz Tyńskiej Kalwarii – schyłkowe zjawisko w sztuce czeskiej 1 połowy XV wieku.
29. MALARSTWO NIDERLANDZKIE XV WIEKU: Uwarunkowania historyczno-socjologiczne. / Twórczość mistrzów: Melchiora Broederlama, Roberta Campin, Jana van Eycka, Petrusa Christusa, Rogiera van der Weyden, Hansa Memlinga. / Epigoni przełomu XV i XVI wieku.
30. RZEŹBA PÓŹNOGOTYCKA: Charakterystyka stylu łamanego jako kryzysu w sztuce. / Mistrzowie rzeźby późnogotyckiej w Niemczech.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz