akant Akwizgran Alfa i Omega Alkuin angelologia antyk apsyda architektura sakralna archiwolta arcosolia arkada Ashburnham Pentateuchm asturyjski atrium baptysterium bazylika bazylika Św. Piotra Beato de Liébana Biblia Biblia od Moutier-Grandval Biblia Viviana bibliografia BIZANCJUM blask brąz Brytania budowle obronne cesarstwio wschodniorzymskie cesarstwo Bizantyjskie Cesarstwo Rzymskie cesarstwo zachodniorzymskie cesarz rzymski Chi Roho Chrystus Chrystus Dobry Pasterz chrześcijaństwo cubicula cyfry arabskie diaconicon dynastie edukacja Edykt mediolański egzarchat empora estetyka Europa ewangeliarz Ewangeliarz Ebbona Ewangeliarz z Lorsch ewangeliarz z St. Emmeram feniks fibula filar filigran forma freski fryz gemma genealogia gołąb GOTYK granulacja gurt Hagia Sophia Helios herezje Hermes hipodrom historia Hiszpania hołd Hypogeum ikoniczny ikonografia ikony iluminatorstwo Imperium Franków Imperium Karolińskie Imperium Romanum incipit inkrustacja Irlandia IV Jan VI Kantakuzen jasność Justynian Kalikst kanon Karol Wielki Karolingowie katakumby katedra Katedra w Chartres katyzma kodeks Kodeks Amiatyński kolumna koncepcja emanacyjna Konstantyn Wielki Konstantynopol konstrukcja kopuła korale koryncka kotwica krucjaty krytyka artystyczna krzywaśń krzyż celtycki krzyż triumfalny Księga z Durrow Księga z Kells Księga z Lindisfarne księgi liturgiczne Labarum lenno lizena loculi Longobardowie loża lukarna Łuk Triumfalny Konstantyna malowidła katakumbowe małe sztuki manuskrypt mapa mapa myśli materiał Matka Boska Intronująca mauzoleum Mauzoleum Galii Placydii Merowingowie miniatury minuskuła karolińska mistyka moda Monogram Chrystusa Moschoforos Most Mulwijski motyw motywy antropomorficzne motywy zoomorficzne mozaika mozarabski mury obronne narteks narzędzia naszyjnik torque nawa Niemcy Notre Dame w Paryżu obelisk okresy oprawa optimum klimatyczne orant orantka ornament Ostrogoci Ottonowie Palestyna palmeta Pałac Kryształowy Pantokrator państwo frankijskie pendentyw perykopy piękno piękno absolutne piękno zmysłowe pilaster plan centralny plecionka płaskorzeźba podboje pokłon polichromatyczny polichromia portal Proskynesis prothesis przypory psałterz utrechcki Pseudo-Dionizy Areopagita ranga Ravenna reforma szkolnictwa relikwiarz Renesans Karoliński rozeta ryba rzemiosło rzeźba rzeźba w kości słoniowej Rzym S. Apollinare in Classe S. Apollinare Nuovo Saint-Denis sakramentarz San Vitale San Vitale w Ravennie Santa Costanza sarkofag sarkofagi scena religijna sceny biblijne schizma scholastyka SKANDYNAWIA sklepienie kolebkowe skryptoria SOL INVICTUS SOL VERSUS spolium styl styl lateński styl linearny styl roślinny styl Waldalgesheim Suger symbolika szkoła miniatorska szkoła pałacowa Szkoła Reims szkoła w Tours Sztuka Sztuka bizantyjska sztuka celtycka sztuka karolińska sztuka ottońska sztuka przedromańska sztuka Sarmatów sztuka Scytów sztuka starochrześcijańska sztuka użytkowa sztuki wyzwolone ŚREDNIOWIECZE światło Święte Cesarstwo Rzymskie tambur temat tematy bukoliczne Teodocjusz Teodora TEOLOGIA ŚWIATŁA terminologia The Crystal Palace transept urzędy dworskie Verdun VI wczesne chrześcijaństwo westwerk wieczny węzeł wieża witraż. labirynt Wizygoci władza wojny wychowanie Wyspy Brytyjskie XIX zapożyczenia zaraza zdobnictwo złotnictwo Złoty Kodeks złoty podział

GOTYK

Gotyk to styl w architekturze dojrzałego i późnego średniowiecza. Ukształtował się we Francji w połowie XII (1140) wieku. Początkowo rozwijał się w rejonie Ile-de-France, od XIII w. objął Europę Zachodnią (Francja, pn. Hiszpania), Europę Środkową (Niemcy, Szwajcaria, Czechy, Węgry, Polska), Europę południowo-północną, Włochy, na północy Anglię i południową część Skandynawii. Dzięki wyprawom krzyżowym dotarła na Cypr i na Bliski Wschód. Budowle sakralne i zamki.


Wyodrębniamy trzy fazy rozwojowe gotyku:
  • wczesną (francuską primaire 1150-1200, angielską Early English 1175-1270, niemiecką Früchgotik 1230-1300,
  • dojrzałą (francuską rayonnant 1200-1250, angielską Dekorated Style 1270-1350, niemiecką Hochgotik 1300-1350),
  • późną (francuską flamboyant, angielską Perpendicular Style, niemiecką Spätgotik XVI/XVI w.).

Styl romański poprzez pasy kondygnacji, arkady naw, sklepiony ganek, empory, tryforia i wykusze okienne „spowalniał” spojrzenie kierowane ku górze. 
Gotyk eliminując te optyczne przeszkody (redukuje ilość kondygnacji, powiększa strefę okien, rezygnuje z wieży-latarni, która przerywała jednolity rytm między nawą główną a prezbiterium), potęguje wrażenie pędu na osi zachód-wschód oraz z dołu ku górze.
Wprowadza lekkie i strzeliste konstrukcje, które są możliwe dzięki zastosowaniu: sklepienia krzyżowo-żebrowego, łuku ostrego oraz systemu przypór.
Masywny mur romański zostaje zastąpiony szkieletem (filary) z kamieni lub cegieł na którym rozpinają się sklepienia i ściany. Ściany gotyckiej budowli są jedynie wypełnieniem szkieletu. W celu odciążenia filarów i ścian, budowniczowie gotyku wprowadzają specjalne konstrukcje przyporowe przy zewnętrznych ścianach budowli. Tworzą tzw. Wieże sił i system łęków odporowych, przenoszący siły powstałe w wyniku ukośnego parcia sklepień.

Łuk ostry – jedna z charakterystycznych cech stylu gotyckiego – jest wynikiem przecięcia się dwu wycinków koła. Pozwala on na przesklepianie znacznych przestrzeni bez nadmiernego podwyższania wysokości sklepień, co było słabą stroną romańskiego sklepienia beczkowego czy też krzyżowego.

Sześciodzielne sklepienie o trzech punktach podparcia, oprócz żeber, naroży, jeden pkt podparcia, przęsło jest szerokie. Efektowne rozświetlone budowle o przestronnych wnętrzach szybko wyparły ciężkie i masywne konstrukcje romańskie.
-
W okresie tym stosowano różne układy rzutów poziomych. Bazylikowe i halowe układy konstrukcyjne, układy jednoprzestrzenne i wielonawowe z transeptem lub bez, z obejściem wielobocznym i okolonym promienistym zespołem kaplic.

Zasadnicze cechy gotyku:
  1. Wyodrębniono elementy konstrukcyjne (żebra, filary) od elementów wypełniających (pól wypełniających sklepienia i mury ścienne).
  2. Lekkość sklepienia i jego konstrukcja pozwala na przekrywanie dużych przestrzeni o dowolnych rzutach.
  3. System łuków przyporowych i skarp pozwala na wysokie nawy.
  4. Przestronne wnętrza – konstrukcja szkieletowa pozwala na większe rozpiętości przy rozstawie podpór i większe wysokości.
  5. Wyeliminowano dotychczasowe wypełnienie ścian. Pozbyto się podziałów poziomych. To pozwoliło na powiększenie otworów okiennych (wypełnienie ścian im sklepień witrażami) – teologia światła.
  6. Uproszczenie rzutu (w porównaniu ze sztuką romańską).


Cypr, Bella Pais, opactwo
Cypr, Famagusta, kościół Św. Mikołaja

Styl gotycki był przede wszystkim stylem sakralnym. opartym na systemie myśli religijnej związanej ze scholastyką, jej zasadzie jedności i podporządkowania w traktowaniu świata jako tworu Bożego. Toteż jedną z podstawowych cech sztuki gotyckiej był uniwersalizm widoczny w obowiązującej wykładni podstawowych prawd wiary. Realizował ją język artystyczny operujący symbolem, alegorią, schematem i typem ikonograficznym.

źródła:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz